A korábban már hírdetett MLP játékról Nite készített egy terjedelmes leírást, ennek kismértékben átdolgozott változatát olvashatjátok most.
Mint már írtuk, a Gameloft játékfejlesztő csapata nemrég kiadta
az első hivatalos My Little Pony játékot iPhone és Android
platformokra. Az előzetesek alapján bizony a rajongóknak beindult
a nyálelválasztása, ugyanis a fejlesztők ígéretei alapján a
sorozathoz hű grafikát és történetet, valamint az ott is
közreműködő szinkronszínészek által előadott szövegeket
tartalmaz. Következzen most erről egy kicsit részletesebb
ismertető, melyből talán kiderül: megfelel a program a magas
elvárásoknak.
A hírekkel ellentétben az alkalmazás boltokban nem “Welcome to
ponyville” néven fogjuk megtalálni a játékot, hanem egyszerűen
“My Little Pony” címszó alatt. A letöltése teljesen ingyenes,
nyugodt szívvel kipróbálhatjuk hát. Arra azért ügyeljünk a
telepítése előtt, hogy a Wi-Fi kapcsolatunk működjön, mert maga
a játék 17 MB, és indítása után közvetlenül a Gameloft
szerveréről ehhez hozzátölt még 90 MB körüli tartalmat.
Ha ezen a pár percen sikeresen túlestünk, megtekinthetjük a
felvezető filmet, mely a rajzfilmsorozat legelső részében látható
bevezető stílusában ismerteti nekünk a háttértörténetet. Ez
alapján Nightmare Moon, a jövendölést beteljesítve, ezer év
fogság után kiszabadul, de ebben az alternatív sztoriban nem
állítják ám meg a Harmónia Elemei. Szabad garázdálkodása
közben lerombolja és örök éjszakába burkolja Ponyville-t,
lakosai elköltöznek, kizárólag a könyvtárnak is otthont adó fa
marad állva. Ámde a gonosz azzal nem számolt, hogy éppen ide fog
visszatérni Twilight Sparkle és Spike, hogy legyőzzék a
sötétséget, és újjáépítsék a várost.
Az első lépéseink elvégzésében tanító üzemmód segít,
melyben egy nyíllal megjelölik nekünk, melyik funkciót kell éppen
aktiválnunk, hogy az aktuális feladatot végrehajtsuk. Amíg ezt a
néhány lépést nem teljesítettük, nem tudunk kilépni a
játékból, érdemes hát gyorsan végigzongorázzuk a tennivalókat,
és megismernünk a játék mechanikájának alapjait.
Legelőször is üdvözöljük az újonnan érkezett pónikat, a
hőlégballonra bökve – ekkor tudnak kiszállni abból, és
beköltözni a házukba. Természetesen induláskor Twilight lesz a
városka egyetlen lakója.
Gyorsan szembetaláljuk magunkat a játék gazdaságának elemeivel:
a tallérral és a drágakővel. Általánosságban elmondható, hogy
előbbiért tudunk a településünkhöz újabb boltokat,
dekorációkat, és jövendőbeli lakosainknak házakat vételezni,
míg utóbbi segít abban, hogy a játékidő gyorsabban teljen.
Ezzel kapcsolatban meg kell említeni, hogy minden feladat elvégzése
egy meghatározott valós ideig tart, például egy üzlet
felépítéséig néhány percig is eltelhet.
Kellemes ez a funkció akkor, ha csak rövid játékmeneteket
tervezünk, amik közben kilépünk a játékból, telefonálunk,
intézzük a dolgainkat, és mikor legközelebb újra pónijaink felé
nézünk, készen állnak a dolgok, amiket elindítottunk (erről
beállítható figyelmeztetést is küld telefonunk).
Sokkal idegesítőbb viszont, ha folyamatosan szerettük volna
élvezni a játékot, mivel ilyenkor rengeteg üresjárattal
szembesülünk, amit csak értékes drágakövek felhasználásával
rövidíthetünk le.
Létezik még a játékban egy úgynevezett szociális pont, melyet
kristály szívek jelölnek. Ilyeneket úgy gyűjthetünk, ha
barátainkkal kapcsolatot teremtünk facebookon vagy a Gameloft
közösségi oldalán keresztül.
Tallérokat és drágaköveket háromféleképpen szerezhetünk a
városunk újjáépítéséhez. Első, legtriviálisabb megoldás
szerint üzleteket építünk, melyben pónijaink dolgoznak. Akár
hárman is munkát találhatnak egy ilyen építményben, és minél
többen segítenek be, annál több tallért kaphatunk.
Második megoldás a küldetések teljesítése. Ezek végrehajtandó
részfeladatokból állnak, egy apró, hangulatos leírással
körítve, melyből kiderül, miért is lesz jó városkánknak a
megoldásuk. Mikor végzünk velük, az előbb említett javakon
kívül XP-t is kapunk, melyekből eleget összegyűjtve szintet is
léphetünk. Ennek annyi a jelentősége, hogy bizonyos épületeket,
pónikat csak egy adott szint elérése után szerezhetünk meg
magunknak. Érdemes hát fél szemünket mindig az aktuális
küldetésen tartani, mert ugyan városunkat e nélkül is
felépíthetjük, ellenben ekkor nem jutunk hozzá néhány hasznos
előnyhöz.
A harmadik megoldás természetesen, hogy az alkalmazás boltban
igazi pénzünket átválthatjuk a játékbeli kincsekre. Ez a fajta
kicsalása nehezen megszerzett IRL jövedelmünknek, be kell lássuk,
nem váratlan a hasonló ingyenesen játszható (Free to P[l]ay)
játékokban, lássuk be a Gameloft sem jótékonysági intézmény.
Elsőre tehát eléggé rabszolgasorsnak tűnik pónijaink élete,
hiszen látástól vakulásig dolgoznak lakhelyük felépítéséért,
és hogy mindenki vissza tudjon költözni. Szerencsére a sok munka
között akad idő kikapcsolódásra is, különböző minijátékok
formájában. Ezekből jelenleg kétféle adódik: labdázhatunk és
almát szedhetünk kis kedvenceinkkel. A játékért cserébe minden
póni mellé csillagokat gyűjthetünk, melyek azt jelképezik,
milyen jó a kapcsolatunk vele.
Egy teljes csillag megszerzésekor pedig elmehetünk repülni egy
kört, ahol érméket kaphatunk el, valamint felhőket oszlathatunk.
Kellő mennyiségű felhő eltakarítása után néhány másodpercig
hangsebesség üzemmódra kapcsolva tisztíthatjuk meg a pályát.
Mindhárom minijátékot időre kell teljesítenünk, nagyjából
húsz másodperc áll a rendelkezésünkre, melyet sehogy sem
lehetséges meghosszabbítani. A pónik nem is hajlandóak bármikor
játékra, néha negyven percnek is el kell telnie, mire ismét
készen állnak. Ez az idő természetesen drágakövek
felhasználásával ugorható, és azt is hozzá kell tenni, hogy
egyébként is kemény tallérokat kell fizetnünk minden alkalomért.
A fent felsoroltakon kívül rendelkezésünkre áll még Flim és
Flam lufipukkasztó sétra, ahol naponta egyszer ingyen, valamint
drágakövekért vagy szociális pontokért cserébe véletlenszerű
ajándékokat szerezhetünk be. Érdemes erre is időt szakítanunk,
hiszen vannak olyan pónik és épületek, akikhez csak így
juthatunk hozzá.
A játékban távlati célként említhetjük a sötétség elűzését,
melyre egyébként is szükség van városunk bővítéséhez, hiszen
csak a napfényes területekre építkezhetünk. Minden egyes sötét
terület feltárásáért fizetnünk kell, és ez még nem minden:
néha sziklákat és más akadályokat kell igen drágán
eltakarítanunk. Ehhez képest a repkedő parasprite-ok elűzése
viszonylag egyszerű, csak rájuk kell bökni, és a kis bogárkához
hasonló színű, Harmónia Elemeit ábrázoló szilánk
felhasználásával elrepül.
Nem említettük még ezeket a speciális szilánkokat, melyekből
természetesen hat féle létezik, és véletlenszerűen kaphatjuk a
játék közbeni egyéb tevékenységeink eredményeként. Érdemes
gyűjtögetni őket, mert ezekkel tudjuk aktiválni az Elemeket
ábrázoló oszlopokat. Ha mind a hat oszlopot aktiváltuk, elűztük
a sötétséget, és megnyertük a játékot. Arra is használhatóak,
hogy ha túl sok szilánkunk van, ezeket böködve pénzre válthatjuk
őket.
Amúgy is jó ötlet a rendelkezésünkre álló területen minden
fára és bokorra rábökni, mivel néha tallérok gurulnak ki
belőlük, és ha eleget nézelődünk a térképen, más játékosok
által a számunkra hagyott kincsesládákat találhatunk
(természetesen csak akkor ha vettünk fel barátokat), és még akár
Derpy-vel is összefuthatunk.
Láthatjuk tehát, éppen elég elfoglaltságot biztosít a játék,
akár hosszú téli napokat is átvészelhetünk vele unatkozás
nélkül, és a folyamatos szintlépés, az elérhető új tartalmak,
érdekes küldetések minduntalan arra ösztönöznek, hogy tovább
játsszunk vele. Az alkalmazás grafikája egyébként is szeretni
való, hű a rajzfilmsorozathoz, és a szinkronszínészek is
gondoskodnak róla, hogy a külcsínbe ne tudjunk belekötni.
Van azért néhány fájó pont, amit a rajongók a szeretet és
elfogadás elveinek gyakorlása közben is sűrűn felemlegetnek.
Egyik ilyen például, hogy a keresettel nem rendelkező fiatalok,
gyerekek számára talán kicsit túlzónak tűnhet az a rengeteg
módszer, amivel az elvileg ingyenes alkalmazás megkeseríti az
életüket, mindenképpen pénzköltésre buzdítva. Sokan
panaszkodnak, amiért magasabb szinteken hihetetlen időbe kerül
egy-egy cél megvalósítása, a tallérok összekuporgatása, és
ilyen apróságok, mint például egy szikla eltakarítása
vagyonokat képes felemészteni pillanatok alatt. Arról nem is
beszélve, ha a minijátékokban például dupla mennyiségű pontot
szeretnénk gyűjteni pónink számára, tízszer annyit fizethetünk
érte, ami jól szemlélteti a felmerülő aránytalanságokat.
Azok, akik egyébként megengedhetnék maguknak, hogy fizessenek a
játékért, szembesülni fognak a tallérok és drágakövek
hihetetlen áraival – gyors próbát végezve ahhoz, hogy két
napnyi nyugodt játékkal a tizennegyedik szintre feltornázzuk
magunkat, könnyen elkölthetünk 16000 magyar forintnak megfelelő
összeget. Többször felmerül hát a kérdés, nem lett volna-e
szimpatikusabb megoldás a játék gazdaságát jobban
kiegyensúlyozni, esetleg azon az áron is, hogy magáért az
alkalmazásért esetleg fizetni kelljen 4-8 dollárt.
A szociális pontokat viszont semmilyen módon nem tudjuk
megvásárolni, csak ha barátainkkal együtt játszunk. Ez két
problémát vet fel rögtön, egyfelől sok magányos szekrénypóni
nem fogja élvezni ezt a funkciót – bár egyébként az ötlet a
sorozat jelmondata alapján, miszerint “a barátság varázslat”,
igencsak támogatható. Másrészt a programban sajnálatos hibák
akadályozzák barátaink felvételét, így ha lenne is kivel
megosztanunk az élményeinket, a technika ördöge könnyen az
utunkba állhat.
Nem csodálkozhatunk hát azon, hogy csalafinta játékosok különböző
módokon igyekeznek megkerülni az alkalmazásba beépített
korlátokat. Ilyen például a telefon órájának átállítása az
építkezéseinket felgyorsítandó, és egészen a játék
módosított verziójának feltelepítéséig is elmehetünk, melyben
minden vásárlásunkkal pénzköltés helyett pénzt termelünk. Az
ilyen fajta csalások használatát mindenki a saját
vérmérsékletének megfelelően végezze csak, hiszen a
játékélményt erősen befolyásolni képesek.
Mindent összefoglalva elmondhatjuk, egy igen színvonalas játékot
sikerült a Gameloftnak megalkotnia, még ha nem is teljesen mentes
minden problémától. Bízzunk benne, hogy a jövőben különböző
javítások és új tartalmak kiadásával az összképet sikerül
ennél is pozitívabb irányba módosítaniuk.